Siirry sisältöön

Nivelrikko

Nivelten toimintakykyyn voi vaikuttaa omilla valinnoilla

Terveet nivelet auttavat ylläpitämään hyvää toimintakykyä, ja mahdollistavat liikkeestä ja liikunnasta nauttimisen. Ihmisten vanhetessa nivelvaivat kuten nivelrikko ja kulumat ovat yhä yleisempiä. Nivelrikko sormissa tai polvissa voi haitata työkykyä ja arjessa selviämistä, siksi nivelrikon oireet on hyvä tunnistaa ajoissa.

Nivelten hyvinvoinnin keskeinen tekijä on nivelrusto, jonka muodostavat proteiinit ja vesi. Rustoproteiinien lisäksi nivelrusto sisältää niin ikään rustosolujen tuottamaa kollageenia, joka lisää nivelruston kestävyyttä. Nivelissä esiintyvä kollageeni on tyypin 2. kollageenia. Sen muodostamiseen elimistö tarvitsee C-vitamiinia, joka osallistuu nivelruston normaaliin toimintaan. Nivelet toimivat tavallaan saranoina raajojen ojentuessa ja koukistuessa. Kollageenin hajoaminen tai epätäydellinen muodostuminen voivat johtaa saranoiden heikentymiseen ja nivelongelmin.

Paras lääke nivelrikkoon tai nivelten toimintakykyyn on liike

Kohtuullisesti kuormittava liikunta auttaa nivelruston normaalin rakenteen ja toiminnan ylläpitämisessä. Arki- ja aktiiviliikunta ovatkin tärkeässä roolissa, kun puhutaan nivelten hyvinvoinnin edistämisestä.

Kaksi ja puoli tuntia monipuolista liikuntaa viikoittain hiljalleen aloittaen vaalii paitsi lihaskuntoa myös pitää huolta nivelistäsi. Hyvä lihaskunto antaa tukea nivelille. Hyviä lajeja nimenomaan nivelrikkoiselle ovat kävely, hiihto, vesiliikunta ja pyöräily, joissa liike pysyy tasaisena, eikä niveleen tule vääntöä tai tärähdyksiä. Käytä tarvittaessa tukia ja hyödynnä nivelille suotuisia liikeratoja. Hyvä polvituki nivelrikkoon voi auttaa jo pitkälle (kirjaimellisesti). Verkosta on saatavilla runsaasti jumppaohjeita esimerkiksi polven nivelrikkoon ja lonkan nivelrikkoon.

Kun niveleen tulee leposärkyä tai nivelkipu häiritsee merkittävästi liikkumista, päivittäisiä toimia ja työtä itsehoitolääkityksestä huolimatta, on syytä hakeutua lääkärille. Lääkärin kautta varmistetaan diagnoosi ja on mahdollista saada myös lähete fysioterapiaan, jossa opastetaan oikeanlainen harjoittelu. Tärkeää on, että harjoittelu on säännöllistä, pitkäkestoista ja jatkuvaa.

Painonhallinnan ja ravinnon merkitys nivelten hyvinvointiin

Liikkumattomuus on nivelille pahasta, ja ylipaino rasittaa niitä, joten liikakiloista tulisi pyrkiä eroon. Laihtuminen yleensä parantaakin esimerkiksi polven tai lonkan nivelrikkoa sairastavan toimintakykyä ja lievittää kipuja. Pelkkä painon pudotus voi myös vähentää jäljellä olevan nivelruston rappeutumista.

Nivelrikkoa sairastaville on tärkeää noudattaa monipuolista ruokavaliota ravintoaineiden saannin turvaamiseksi. Mikäli ruokavalio ei riitä kattamaan ravintoaineiden saantia, voidaan ravintolisillä täydentää ruokavaliota. Niiden ei tulisi kuitenkaan korvata sitä. Ravintoaineista erityisesti C-vitamiinin ja D-vitamiinin saannin yhteyttä nivelrikkoon on tutkittu. Alustavien tutkimusten mukaan riittämätön C-vitamiinin saanti saattaa altistaa mm. nivelrikon kehittymiselle.

Syö monipuolisesti, liiku kohtuullisesti, ja sinä ja nivelesi voitte paremmin, kauemmin.